Trafikmuseet.dk

Odsherreds Trafikmuseum har fået fornemme stationsbygninger

Da støtteforeningen for Odsherreds Trafikmuseum holdt generalforsamling den 20. marts 2013, fik formanden for museet, trafikkontrollør Flemming B. Andersen, en fornem gave i form af modeller af Holbæks første station samt af Svinninge station og den tidligere valsemølle i Svinninge.

Donationen kom fra stifteren og nu tidligere formand for Svinninge Model-jernbane, Anne-Christina von Bauditz, og de ret detaljerede modeller er bygget for nogle år siden af Anne-Christinas nu afdøde datter Janne.

Stationerne i Holbæk og Svinninge

Den første stationsbygning i Holbæk blev opført efter tegninger af arkitekt A. Ahrens i forbindelse med Nordvestbanens anlæg i 1874, og den blev nedrevet i 1973 for at give plads til Holbæks nuværende station.

Stationsbygningen i Svinninge stammer fra 1899, og den er opført efter tegninger af Statsbanernes chefarkitekt Heinrich Wenck, der har tegnet mange danske stationsbygninger, herunder den nuværende Hovedbanegård i København fra 1911.

Efter at have stået på modeljernbaneanlægget i Svinninge en årrække, kan man nu se de flotte modeller af lokale stationsbygninger på Odsherreds Trafikmuseum.